Voor Marketing Report gaven we met Agency Engines een interview. We werden alle vier gevraagd naar tips en advies vanuit elk onze expertises: Melanie Butter over PR-strategie, Fred Moolhuijsen over business development en sales strategie, Sander Verhof over operations en AI en ik over mijn expertise.
Zelf werd ik gevraagd naar de snel veranderende markt en wat mijn advies is als het gaat om positionering:
“De uitdagende markt vraagt om een duidelijk en scherp profiel van je bureau. Als het te druk is met bureaus in je categorie, bedenk dan een nieuwe categorie of claim een subcategorie. Specialisatie is natuurlijk de kans om, vanuit je kernkracht, te kiezen voor een specifieke dienst of product. Dat zou je nog verder kunnen verscherpen door je daarbij ook nog te richten op bepaalde doelgroepen, in lijn met wat Fred al zei. Bijvoorbeeld markten waar de komende jaren groei wordt verwacht. Maar je kan de positionering ook versterken met een bepaalde kijk op de markt of maatschappij, of een bepaalde overtuiging.”
“Toch kom ik ook nog genoeg bureaus tegen die denken dat ze er zijn als ze die keuze hebben gemaakt. Maar niets is minder waar: dan begint het pas. De positionering wordt pas zo ervaren in de buitenwereld, als die overal en continu herhaald wordt in alle uitingen van je bureau. In het gedrag, je kantoor, de events waar je spreekt, alle communicatie en pr, waar Melanie in gespecialiseerd is. Alles versterkt dan je bureaumerk: het is de kracht van de herhaling. Het is eerst zaaien, pas na een tijd kan je oogsten.”
Aan het eind delen we nog de laatste projecten en klanten waar we voor werken. Lees het artikel hier.