Bert+Hagendoorn+-+positionering.jpg
Bert Hagendoorn - Capital C.jpg
Bert+Hagendoorn+-+positionering.jpg

Positionering


Samen zetten we je
positionering op scherp

SCROLL DOWN

Positionering


Samen zetten we je
positionering op scherp

De juiste positionering

Hoe bouw je je merk? Door consequent te communiceren vanuit een duidelijke positionering, altijd en overal. Hoe scherper je positionering, hoe duidelijker het beeld dat opdrachtgevers en nieuwe klanten van je hebben. Bovendien zorgt een goede positionering voor duidelijkheid in je team. Maar het is lastig om die kern zelf naar boven te halen. En al helemaal om daar ruimte voor te maken in ieders volle agenda.

Herkenbaar profileren

Met mijn groeistappenplan en continue support help ik daarbij. Op een persoonlijke manier, via een helder proces. Ik help je om van buiten naar binnen te kijken en ben zo je klankbord en sparringpartner. Zo maken we samen slimme keuzes om jezelf sterk en herkenbaar te profileren. Tegelijkertijd help ik om alle visies op een lijn te krijgen en het teamgevoel te versterken. Als ervaren specialist hielp ik de afgelopen 10 jaar ruim 100 creatieve bureaus op weg naar de volgende fase.

Fundament toekomst

Het bepalen van een scherpe positionering start met een interne en externe analyse van de huidige situatie. Daarna bespreken we je doelstellingen en strategische keuzes, die allemaal van invloed zijn op het kiezen van de juiste positionering. Dat kan een volledig nieuwe positionering zijn, of een herpositionering. We kiezen een scherpe positie in je markt en bepalen samen via welke groeistrategie je daar het beste komt. Met je hele managementteam leggen we zo een stevig en richtinggevend fundament voor je toekomst.

Het groeistappenplan

Het is dus belangrijk de positionering en groeistrategie te bepalen aan de hand van een aantal stappen. De inhoud en volgorde van het groeistappenplan biedt hiervoor een bewezen houvast:

1. Huidige situatie
We kijken eerst naar binnen voor de interne analyse: naar je drijfveer, kernwaarden, cultuur, product, prijs en kerncompetenties. Dan kijken we naar buiten voor de externe analyse: naar de markt, afnemers, concurrenten, trends en ontwikkelingen. In de swot-analyse brengen we alles samen.

2. Doelstellingen 
We stellen je organisatiedoelstellingen scherp voor de korte termijn: denk aan economische organisatiedoelen, maar ook aan het formuleren van bedrijfsdoelen op het gebied van product, reputatie, personeel en sociaal-maatschappelijk vlak. Maar we kijken ook verder vooruit, naar de bedrijfsdoelstellingen voor de lange termijn.

3. Groeistrategie
We ontwikkelen een groeistrategie die richting geeft aan je bedrijfsontwikkeling. Dat start met de strategie op het behalen van de eerder genoemde doelstellingen, maar ook het bepalen van de marketingstrategie, de strategie op new business en partnerships strategie (inclusief fusies en overnames) voor de onderneming.

4. Positionering
We kiezen een onderscheidende positionering die past bij de kern van de organisatie, maar ook inspeelt op de vraag in de markt – op basis van al het voorgaande. Westellen ook een brand positioning statement op aan de hand van een checklist en beschrijven de merkidentiteit, met de merkpersoonlijkheid, tone of voice en de merkelementen.

5. Communicatiestrategie
We definiëren de communicatiestrategie: de doelgroepen, het benodigde team, bespreken het budget voor marketingcommunicatie, bepalen de thought leadership topics, lopen door de verschillende communicatiemiddelen en we bepalen de marketingcommunicatie KPI’s.

6. Planning en monitoring
We stellen de communicatiekalender of marketingjaarplan voor het bedrijf op. Uit het strategiedocument destilleer ik een actielijst met de waarschijnlijke volgorde van aanpak. Na de lancering evalueren we de aanpak, monitoren we de resultaten en sturen bij waar nodig.

Succesvolle business

Aan het einde van dit traject lever ik een strategiedocument, merkdocument en actielijst op, waarmee afdelingen en specialisten binnen of buiten je bedrijf verder kunnen werken aan jullie groei. Zo kan je communicatie- en sales team direct aan de slag, heeft je management een merkverhaal en en concrete groeistrategie en hebben zegspersonen een scherper verhaal over je bedrijf. Kortom: het groeistappenplan leidt tot een sterker merk, nieuwe klanten, mooiere projecten, meer zichtbaarheid en een succesvollere business.

Trajecten en sessies

Het complete traject bestaat uit zeven sessies van drie uur, die we binnen twee maanden doorlopen. Maar we kunnen ons ook concentreren op specifieke onderdelen. Het is maar net waar je behoefte ligt. Meer weten over de mogelijkheden, timing en budget? Neem dan contact met me op.

 
Bert Hagendoorn - Capital C.jpg

Contact


Hoe kan ik jullie verder helpen?

Laten we snel verder praten.

Contact

Contact


Hoe kan ik jullie verder helpen?

Laten we snel verder praten.

Contact