Het was weer een superweek, vorige maand bij SXSW, het wereldwijd toonaangevende event op het gebied van tech en creativity. Met Dutch Digital Design organiseerden we er een event voor 200 bezoekers, waar Nederlandse digitale design bureaus zich presenteren op het podium.
Ik was voor aanwezig bij het event voor mijn netwerk, maar vooral als voorzitter van stichting Dutch Digital Design, dat ik naast mijn werk doe. We organiseerden we voor de derde keer een event 'The Future of Realities' voor meer dan 200 bezoekers met zes Nederlandse digitale design bureaus op het podium (Fabrique, code d'azur, Capitola, Resoluut / Soda Studio en Superheroes) en een aansluitende paneldiscussie met andere sprekers. Er was dit jaar een flinke Nederlnadse delegatie aanwezig, waaronder veel mensen vanuit de overheid, waaronder ook Staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Digitalisering).
Op het podium van Dutch Digital Design presenteerden Amanda Boomstra en Jeroen van Erp (Fabrique), David Vogel (code d’azur), Cees Dingler (Capitola), Rory de Graaf (Resoluut), Flin Nortier (Soda studio) en Rogier Vijverberg (SuperHeroes) immersive cases die ook bijdragen aan maatschappelijke vraagstukken. Suzanne Visser en ik deden de moderatie namens Dutch Diital Design. Daarna was er een panel dat doorpraatte over het onderwerp onder leiding van Claartje Vogel (journalist) met Barbera Wolfensberger (Directeur-Generaal Cultuur & Media van het Ministerie van OCW), Alexandra Popova (adidas), futurist Karen Palmer, Mia Huynh (T-Mobile) en Tom Beck (SoDA: Society of Digital Agencies).
Een sterk staaltje collaboration: met het team van onze stichting (Suzanne Visser en Jop Quirindongo), met de partner bureaus die zorgden voor sterke en afwisselende presentaties, met het team achter de handelsmissie New Dutch Wave (Linda Holleman, Jean-Paul Mau-Asam, Arne Koefoed, Bass Beek, Danny Frietman en Rory Grashuis), met het fijne team van CreativeNL (Vera Kuipers, Simone van Bennekom en Nils Adriaans) die het geheel mogelijk maakte, maar ook met andere handelsmissies die voor het tweede jaar de krachten bundelden voor een internationaal uitwisselingsprogramma in de Wax Myrtle's, Thompson Hotel. Een geweldige bundeling van krachten, daar zijn Nederlanders goed in: samenwerking met elkaar en anderen, nationaal en internationaal.
Wat haal je daar dan uit, als organisatie of individu? Voor ons als stichting Dutch Digital Design is dat het faciliteren van dit podium (letterlijk en figuurlijk) voor het beste werk en de visie van Nederlandse digitale designbureaus voor een internationaal publiek van interessante contacten. Maar ook het verdiepen van bestaande contacten en maken van nieuwe connecties - zowel voor onze partners als voor onszelf: met internationale als nationale mensen van merken, bureaus, overheden en organisaties. Zoals bij het jaarlijkse get together van SoDA: The Digital Society en de opening van het code d’azur kantoor in Austin: ook een stukje Nederlandse trots!
SXSW is een rollercoaster aan inspiratie, contacten, nieuwe ervaringen en fun. Volgend jaar weer!