Business-wise was 2022 voor mij een topjaar, daar ben ik dankbaar voor! Om hier even bij stil te staan geef ik een korte terugblik, maar wil ook vooruitkijken naar het nieuwe jaar. Thanks aan iedereen met wie ik samen mocht werken:
De bureaus Triple, Sterk, Informaat, The Pastry Shop en Kaaps Film, waar ik positionering- en groeistrategie trajecten voor opleverde. Designbureau Lava, Storm Post Production, Tapart en Crocodile Agency, waar ik nieuwe trajecten mee opstartte. Partijen als Wayne Parker Kent, MIX, Master Digital Design (met Laura van den Boom), Raadhuis en Cake Film & Photography, waar ik verschillende strategische sessies op het gebied van new business en groeistrategie mee deed. En de bureaus code d'azur, Sterk en DotControl, waar ik het hele jaar voor werkte, plus de kleine projecten die ik deed met Ambassadors en Amp.Amsterdam, Wonderland, CLEVER°FRANKE en Capitola. Bedankt allemaal!
En er gebeurde meer: bij de Adformatie Partnerdag was ik spreker op het gebied van positionering en communicatiestrategie, ik zat in de Cross Media Awards jury, plus ik was speciale gast bij het Adforum Agency Summit Amsterdam. En dan was er natuurlijk nog een groot project, de Masterclass voor creatieve bureaus van de Adformatie Academy: 23 deelnemers hoorden 8 sprekers (geselecteerd door Susanne van Nierop en mij) vlammen over marktontwikkelingen, business development, positionering en communicatiestrategie - en beoordeelden dat met geweldige cijfers. En als het dan toch over getallen gaat: als klap op de vuurpijl werd ik nummer 7 in de Reclamebureau100 lijst van De Media100.
Verder waren er nog de activiteiten met Dutch Digital Design, waar ik naast mijn werk voorzitter van ben. We hadden een podium voor onze partners met New Dutch Wave tijdens SXSW, organiseerden een Partner Dinner bij Media.Monks, hadden een podium met sprekers bij de Embassy of Dutch Creativity tijdens Cannes Lions, hadden een eigen digital design route tijdens AdNight, organiseerden een partner event bij Dentsu Creative, organiseerden twee events tijdens de Dutch Design Week, en organiseerden samen met de Webby Awards en DEPT® een Webby Talks event. Topwerk van ons bestuur, team en partners.
Op persoonlijk vlak was het ook een mooi jaar, waarin ik samen met 100 vrienden en vakgenoten mijn 50e verjaardag vierde in Capital C Amsterdam, waar ik sinds november 2021 kantoor houd.
Maar het was ook een heftig jaar, waarin we met veel mensen uit de creatieve industrie afscheid namen van vakgenoot Jelle Kolleman. En iets later verloor ik ook nog een oude vriend uit Alkmaar, Edo 8. Waardoor je weer even extra bewust bent dat het leven opeens kan ophouden. En je nog meer realiseer hoe belangrijk het is om stil te staan bij de waardevolle dingen in het leven.
Als ik kijk naar wat komend jaar gaat brengen, dan kijk ik daar erg naar uit. Op dit moment ben ik nog met vakantie tot eind januari, deels om te werken aan mijn eigen business, deels op om te laden voor een druk jaar. Februari starten weer nieuw positioneringstrajecten, in maart reizen we met Dutch Digital Design af naar SXSW, we treinen naar Cannes Lions en er is vrijdag 9 juni een nieuwe Masterclass voor creatieve bureaus van de Adformatie Academy. Maar er gaat ook iets echt anders gebeuren: ik ga naast mijn business samen met een aantal andere vakgenoten iets nieuws starten. Op dit moment kan ik er nog niet meer over vertellen, maar ik heb er enorm veel zin in. Later meer dus!
Zoals gezegd: dank aan iedereen met wie ik heb mogen samenwerken. Het wordt een nieuw mooi jaar!