Precies 40 jaar geleden, de zomer van 1984: een bijzonder jaar voor mij. Ik begon met graffiti, als ik zo terugkijk de start van mijn creatieve pad. Mooie aanleiding voor een terugblik vanaf de eerste jaren tot aan nu: het blijft altijd van invloed op mijn werk en leven.
De start in 1984
In 1984 waaide de hiphopcultuur over naar Nederland en op de Amsterdamse muren verschenen pieces van graffiti-crew USA (Shoe, Delta, Jaz, Joker en Jezis), maar ook van Rhyme, Again en later Zender. Ik voelde meteen dat ik daarmee aan de slag wilde: vorm, kleur, compositie en letters. Een jaar later werd de docu Style Wars vertoond op de Nederlandse TV, de film Wild Style kwam uit, de platen 'The Escapades Of Futura 2000' en 'Beat, Scratch And Boogie' (mijn eerste vinyl) waren gereleased en het boek Subway Art lag in de schappen. Ik ben geboren in Amsterdam maar woonde toen in Alkmaar, waar graffitischrijvers als Oase, Zense en Track de local heroes waren. Zelf ging ik ook schetsen, tags en pieces maken (onder de naam Sound), maar ook kopietjes van schetsen verzamelen en uitwisselen. Dat deed ik met schrijversvrienden uit IJmuiden die later de Dutch Graffiti Library begonnen, maar ook met Mickey uit Groningen. Met vriend Rob (Rhais) tourden we door Nederland met stiften en spuitbussen, voor het uitdragen van je stijl en voor de naamsbekendheid.
Mijn creatieve pad
Vanuit die achtergrond was een grafische opleiding MRTO de meest logische keuze, wat later Mediacollege Amsterdam werd. Daarna ging werken bij creatieve bureaus. Ik deed graphic design, websites, interactief, video, postproductie en 3D animatie - uiteindelijk werd ik art director. Na een jaar reizen in Azië (in Hong Kong en Tokyo werkte ik als art director, maar deed ik ook nog graffiti dingen) gooide ik het roer om: van zelf een creatief zijn, naar een meer organisatorische rol. Eerst was ik vijf jaar hoofdredacteur bij designblad Dzone (waar ik covers en artikelen deed met artiesten als Zedz, Shoe en Machine), daarna werkte ik een tijd bij Adobe. In 2009 startte ik mijn eigen business om creatieve bureaus verder te brengen, wat ik nog steeds doe.
Nog elke dag
Met de wortels van mijn creatieve pad blijf ik altijd 'in touch'. Met respect en bewondering volg ik de artiesten van het eerste uur die nog steeds bezig zijn. Toen ik 50 werd maakten Brush en Zender nog een 'Bert' piece bij het Amstel hotel, mooiste cadeau dat ik kon wensen. Maar het is ook tof te zien wat de nieuwe talenten maken. Net als ik zijn er meer creatieven die vanuit deze achtergrond in dit mooie vak terecht gekomen zijn. Die achtergrond herkennen is mooi, maar ook actueel in onze dagelijkse omgeving. Voor mij blijft het altijd de basis.
Tip: in de Centrale Markthal Amsterdam vind je sinds dit jaar de Dutch Graffiti Library, een museum gewijd aan de geschiedenis van de graffiticultuur - met objecten en verhalen uit de collectie, plus een exporuimte voor streetwise undergroundkunstenaars.
Links naar mijn beeldarchieven:
- Schetsen
- Pieces
- Blackbook
- Kopietjes
- Foto’s